Jak odkręcić zapieczoną lub zardzewiałą śrubę w kole samochodu?

Majsterkowicze jak i mechanicy w zakładach pracy z pewnością nie raz napotkali przeszkodę, z którą nie byli sobie w stanie poradzić - zapieczone śruby.

zapieczone i zardzewiałe śrubyNaprawianie usterek często może być czasochłonne i skomplikowane, szczególnie jeśli mamy do czynienia z mocno zabezpieczoną lub zardzewiałą śrubą, którą trzeba odkręcić. Wielokrotne próby nierzadko okazują się bezowocne i przysparzają wielu kłopotów, tymczasem jest kilka, sprawdzonych i skutecznych metod dzięki którym zadanie to może stać się znacznie prostsze.

Dobrej jakości narzędzia podstawą skutecznej pracy

Podstawowym i nieodłącznym elementem podczas korygowania każdej usterki jest dobrej jakości klucz. W przypadku trudnych do odkręcenia śrub najlepiej sprawdzą się bez wątpienia klucze nasadowe bądź oczkowe.  Klucze płaskie, często ślizgające się po śrubie mogą ją jeszcze bardziej uszkodzić, co w efekcie całkowicie uniemożliwi jej odpowiednie złapanie nawet przez inne narzędzie.  Jeśli na śrubie znajduje się rdza, należy ją usunąć za pomocą pilnika a następnie wybrać właściwą nasadkę.

Sprawdź komplety profesjonalnych narzędzi dostępnych na naszym sklepie

skrzynka z narzędziami oraz komplet 24 nasadek


Nafta czy środki penetrujące – co wybrać?

Skutecznym sposobem na odkręcenie skorodowanej bądź zabezpieczonej śruby jest użycie preparatów penetrujących. Substancje w nich zawarte odpowiadają za zmniejszenie tarcia pomiędzy śrubą a materiałem, w którym się znajduje. Spryskanie śruby środkiem penetrującym znacznie ułatwia jej odkręcenie. Zazwyczaj efekty działania widoczne są już po kilku minutach, jednak czasem zabieg ten należy wykonać ponownie i odczekać co najmniej kilka godzin.

Znacznie tańszym rozwiązaniem jest nafta, która również posiada właściwości penetrujące. By doszło do poluzowania śruby wystarczy zamoczyć ją w nafcie. W tym wypadku czas oczekiwania będzie jednak znaczenie dłuższy niż podczas stosowania środków penetrujących.

Inne sposoby na skuteczne wykręcenie zabezpieczonej bądź skorodowanej śruby

Gdy zależy nam na czasie warto wykorzystać metodę podgrzewania. Ciepło jednak nie powinno zostać skierowane tylko i wyłącznie w kierunku samej śruby ale również otoczenia w jakim się znajduje. Najczęściej używa się w tym celu pilnika, nagrzewnicy indukcyjnej bądź opalarki.  Działanie wysokiej temperatury powoduje rozszerzenie elementu, w którym znajduje się śruba.  Sposób ten najczęściej wykorzystywany jest przez mechaników samochodowych, którzy w ten sposób chcą ułatwić sobie pracę. Jest to jednak dość ryzykowna metoda ponieważ nie każdy metal da się podgrzać i nie każdy materiał odporny jest na ciepło. Na pewno należy uważać na śruby znajdujące się blisko plastiku bądź lakieru.

Często zdarza się tak, że śruba jest zbyt oporna by ją odkręcić, mimo zastosowania się do powyższych metod. Jeśli wszelkie próby nie przynoszą zadowalających rezultatów jedynym wyjściem jest całkowite usunięcie śruby. By pozbyć się jej raz na zawsze, należy zaopatrzyć się w wiertarkę z wiertłem do metalu a cały zabieg wykonać z odpowiednią siłą jak również precyzją. Dokładność i staranność jest bardzo istotna w tym wypadku ponieważ pracując z wiertarką łatwo uszkodzić elementy otaczające usuwaną śrubę.

Nieumiejętna praca kluczem bądź użycie zbyt dużej siły często powoduje uszkodzenie śruby. Jeśli jej łebek zostanie urwany do jej wykręcenia potrzebne będą wiertła wraz z odpowiednimi wkrętakami, które bez problemu znaleźć można w sklepach z narzędziami. Posiadają one odwrotny gwint, dzięki któremu możliwe jest wykręcenie zabezpieczonej śruby.